isletmede mesleki eğitim yönergesi
MANİSA CELAL BAYAR ÜNİVERSİTESİ
İSTİHDAM VE KARİYER KOORDİNATÖRLÜĞÜ-İKA OFİS
İŞLETMEDE MESLEKİ EĞİTİM YÖNERGESİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 (1) Bu Yönergenin amacı; Manisa Celal Bayar Üniversitesi lisans ve ön lisans programlarında eğitim-öğretim gören eğitim, fen, mühendislik, sağlık, sanat,spor ve sosyal bilimler alanı öğrencilerinin mesleki beceri ve tecrübelerini geliştirmek üzere ilgili programlarda yaptırılan İşletmede Mesleki Eğitime ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 (1) BuYönerge Manisa Celal Bayar Üniversitesi lisans ve ön lisans programlarında eğitim-öğretim gören öğrencilerin iş yerlerinde yapacakları İstihdam ve Kariyer Koordinatörlüğü tarafından yönetilen zorunlu İşletmede Mesleki Eğitim ileilgili usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 (1) (Değişiklik-Senato:19/01/2021-01-II) Bu yönerge; 11/4/1928tarihli ve 1219 sayılı Tababet ve Şuabatı Sanatlarının Tarzı İcrasına DairKanun, 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu, 11/10/1983 tarihli ve 2914 sayılı YüksekÖğretim Personel Kanunu, 5/6/1986 tarihli ve 3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanunu, 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ve 20/6/2012 tarihli ve 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu’nu, 6111 sayılı Kanun’un 62- 64. Maddeleri, 17.06.2021 tarihli ve 31514sayılı Yükseköğretimde Uygulamalı Eğitimler Çerçeve Yönetmeliği ile ManisaCelal Bayar Üniversitesi Ön lisans ve Lisans Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 (1) Buyönergede adı geçen;
a) Rektör: Manisa Celal Bayar Üniversitesi Rektörünü,
b) Senato: Manisa Celal Bayar Üniversitesi Senatosunu,
c) Lisans: Dört yıl eğitim veren akademik birimlerdeki programları,
d) Ön Lisans:İki yıl eğitim veren akademik birimleri programları,
e) Bölüm /Program: Yükseköğretim kurumlarının akademik birimleri bünyesinde bilim ve sanat ile ilişkili öğrenme ve meslek alanına ilişkin kazanım odaklı bir eğitim ve öğretim planı doğrultusunda faaliyetlerini sürdüren, kaydolma koşulları ve süresi belirli olan, mezunlarına bir unvan ve yükseköğretim derecesi kazandıran diploma programını,
f) İşletmedeMesleki Eğitim: Mesleki eğitim programı öğrencilerinin teorik eğitimlerini yükseköğretim kurumlarında,işletmede veya işletmelerce tesis edilen eğitim birimlerinde, beceri eğitimlerini ise işletmelerde yaptıkları eğitim uygulamalarını,
g) MeslekiEğitim Programı: Yükseköğretim Kurulu tarafından ülkenin kalkınmaya dair üst politika belgeleri ve ihtiyaçları dikkate alınarak belirli zaman aralıkları ile belirlenen ve bir mesleğe ilişkin ön lisans veya lisans düzeyinde eğitim ve öğretim faaliyeti yürütülen yükseköğretim diploma programlarını,
h) İşletmedeMesleki Eğitim İntibak komisyonu:Öğrencilerin yatay ve dikey geçişleri veya önceki öğrenmeleri kapsamında almış oldukları derslerin veya eğitim ve öğretim kazanımlarının kayıtlı oldukları yeni programlarındaki hangi ders veya kazanıma tekabül ettiğini değerlendirmek üzere oluşturulan veya mevcutta bu iş ve işlemleri yerine getiren İntibak değerlendirme komisyonunu,
i) İstihdam ve Kariyer Koordinatörlüğü Yönetim Kurulu: İstihdam ve Kariyer koordinatörlüğünün sorumluluğunda olan İşletmede Mesleki Eğitim,İsteğe Bağlı Staj ve Mezunlar-Kariyer iş ve işlemlerinden sorumlu ve İKA yönergesinden tanımlı kurulu,
j) İşletmede Mesleki Eğitim Takip Komisyonu (İŞTAK): Fakültelerde,Dekanın Başkanlığında, öğrenci işlerinden sorumlu Dekan Yardımcısı, Bölüm Başkanları ve Fakülte Sekreteri ile Yüksekokul/Meslek Yüksekokullarda; Müdürün başkanlığında, öğrenci işlerinden sorumlu Müdür Yardımcısı, Bölüm Başkanları ve Yüksekokul Sekreterlerinden oluşan komisyonu,
k) İstihdam ve Kariyer Koordinatörü: İsteğe bağlı staj, İşetmede mesleki eğitim ve mezunlar-kariyer geliştirme ile ilgili faaliyetlerden sorumlu ve Rektör tarafından atanan öğretim üyesi,
l) İŞTAK Sekreteri:İŞTAK’ın Sekretarya işlemlerini yürütmekle görevli Fakülte, Yüksekokul ve Meslek Yüksekokulları Sekreterlerini,
m) İŞTAK Koordinatörü: Fakültelerde, öğrenci işlerinden sorumlu Dekan Yardımcısını, Yüksekokul ve Meslek Yüksekokullarında Müdür Yardımcısını,
n) Bölüm İşletmede Mesleki Eğitim Komisyonu: Bölüm Başkanlarının başkanlığında, Bölüm Başkanı tarafından görevlendirilen biri Bölüm İşletmede Mesleki Eğitim Koordinatörü, diğeri ise Bölüm İşletmede Mesleki Eğitimi Danışmanı olmak üzere üç öğretim elemanından oluşan komisyonu,
o) GANO: Genel ağırlıklı not ortalamasını,
r) İşletmede Mesleki Eğitimi Dönemi: Akademik birimlerin ilgili kurullarınca öğretim programlarının son yılında İşletmede Mesleki Eğitimi dersinin açılmasına karar verilen güz veya bahar dönemi ile Senatonun uygun göreceği dönemi,
s) İşletmede Mesleki Eğitim Öğrencisi: Lisans Programlarında, İşletmede Mesleki Eğitim Dönemi öncesinde alması gereken tüm dersleri alarak başarmış, bölümünün staj yönergesinde belirtilen sürede (varsa)zorunlu yaz stajlarını tamamlayan ve İşletmede Mesleki Eğitim Dönemi’nden önceki GANO’su en az 2.00 olan öğrenciyi, Ön lisans programlarında; ilgili kurul kararı ile 3. Veya 4. Yarıyılda İşletmede Mesleki Eğitim dersini almalarına karar verilen ve İşletmede Mesleki Eğitime başlayacağı yarıyıldan önce alması gereken tüm dersleri alarak başarmış ve GANO’su en az 2.00 olan öğrenciyi,
t) İşletmede Mesleki Eğitim Ek Sınavı: Gerekli şartları sağlayan İşletmede Mesleki Eğitim öğrencilerine devamını alarak başarısız oldukları en fazla üç dersten verilen ek sınavı,
u) Protokol: Manisa Celal Bayar Üniversitesi ve İşletmeler arasında kurulması gereken hususları belirten metni,
v) İzleyici Öğretim Elemanı: Bölüm İşletmede Mesleki Eğitim Komisyonun teklifi Bölüm Kurulu’nun onayı ile, İşletmede Mesleki Eğitim Dersi ve İşletmede öğrencilerin izlenmesi ile görevlendirilen öğretim elemanını,
y) İşletme: Mal ve hizmet üreten kamu ve özel kurum, kuruluş ve iş yerlerini,
z) İşletme Yetkilisi:İşletmede Mesleki Eğitim protokolünü İşletme adına imzalayan ve öğrenci talebinde bulunan kişiyi,
aa) Eğitici Personel: İşletmede Mesleki Eğitimi verilen İşletmede mesleki eğitimi bilen ve uygulayan öğrencilerin eğitimlerinden sorumlu olmak üzere İşletme yöneticisi tarafından görevlendirilen ve mesleki yetkinliğe sahip, öğrencilerin işletmedeki eğitimlerinden sorumlu, iş pedagojisi eğitimi almış, mesleki eğitim yöntem ve tekniklerini bilen ve uygulayan veya mesleki ve teknik eğitim okul ve kurumlarında atölye, laboratuvar, meslek dersleri öğretmenliği yapabilme yetkisine sahip işletme personeli,
bb) Ara Rapor:Bölüm İşletmede Mesleki Eğitim Komisyonu tarafından esasları belirlenecek,öğrencilerin eğitimlerinin 9. Haftası içerisinde, 9. haftaya kadar yaptıklarıiş ve işlemlerini kapsayacak biçimde öğrenciler tarafından yazılan raporu,
cc) Uygulama Raporu: Bölüm İşletmede Mesleki Eğitim Komisyonu tarafından esasları belirlenecek,öğrencilerin İşletmede Mesleki Eğitim bitiminde, eğitimleri süresince yaptıkları iş ve işlemlerini kapsayacak biçimde öğrenciler tarafından yazılan raporu,
dd) İME Sistemi: İşletmede Mesleki Eğitim için hazırlanan Merkezi Yönetim Sistemini,
ee) İKA:İstihdam ve Kariyer Koordinatörlüğünü, ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
İşletmede Mesleki Eğitim ile İlgili Genel Esaslar
MADDE 5 (1) Öğrenciler İşletmede Mesleki Eğitimini bu yönergede belirlenen esaslar doğrultusunda,Bölüm İşletmede Mesleki Eğitim Koordinatörü tarafından onaylanan işletmelerde yaparlar.
(2) İşletmede Mesleki Eğitim yurt dışındaki işletmelerde de yapılabilir. ‘Yükseköğretimde Uygulamalı Eğitimler Çerçeve Yönetmeliği’ esas alınarak ilgili kurumdan öğrencinin kabul aldığına dair resmi-onaylı yazı ve Bölüm Koordinatörleri onayı ile işlemler yapılmaktadır.
(3) İşletmede Mesleki Eğitimini Merkezi Yönetim Sisteminden (İME) kayıtlanma ve öğrenci talep işlemini gerçekleştirmeyen işletmelere öğrenci gönderilemez.
(4) (Değişiklik-Senato:19/01/2021-01-II) İşletmede Mesleki Eğitim, öğrencilerin aldıkları teorik derslerin içeriğine uygun biçimde uygulamalı olarak disiplinler arası çalışma konularını da içine alabilen işletmede mesleki eğitim şeklinde yapılır.
(5) İşletmede Mesleki Eğitim, Manisa Celal Bayar Üniversitesi akademik takvimine göre planlanır ve açıklanan tarihler arasında yapılır.
(6) İşletmede Mesleki Eğitim, Üniversite Senatosunun onayladığı dönem başlangıç ve bitiş tarihleri arasında yapılır. Toplam devamsızlık süresi 10 iş günü ile sınırlıdır. Mücbir sebepler (salgın ve temaslılık durumu, doğal afet, vs.) nedeni ile alınan sağlık raporları ile Mesleki Eğitim sırasında ameliyat (doktor raporu ile ameliyat olması gereken) olan öğrencilerin ameliyat sonrası verilen sağlık raporları da devamsızlık süresi hesabında dikkate alınmaz. Bu süreçte öğrenci idari izinli sayılır.
(7) Akademik birimlerin ilgili kurullarının kararı ile güz veya bahar dönemleri ile Senatonun uygun göreceği dönemlerde İşletmede Mesleki Eğitim dersi açılabilir.
(8) Öğrenciler bütün derslerinden başarılı olsalar bile, İşletmede Mesleki Eğitim yapacakları süreler için kayıt yaptırmak ve katkı paylarını ödemek zorundadırlar.
(9) Öğrencilerin işletmelere yerleştirme işlemi, açıklanan İşletmede Mesleki Eğitim takvimine göre manuel ve otomatik olmak üzere iki şekilde yapılır. Manuel yerleştirme işlemleri, Bölüm İşletmede Mesleki Eğitim Koordinatörü tarafından “İME sistemi”üzerinden bizzat yapılır. Manuel yerleştirme ile yerleşemeyen öğrenciler, İşletmede Mesleki Eğitim takviminde belirtilen süreler içinde kendilerine sunulan işletmeler içerisinden tercihlerini yaparlar. “İME sistemi” üzerinden otomatik yerleştirmeye tabi tutulurlar. Öğrencilerin “İME sistemi” üzerinden otomatik yerleştirme işlemlerinde GANO’ları dikkate alınır. Otomatik yerleştirmede Üniversite bünyesindeki aynı bölüm ya da programlardaki tüm öğrenciler tek şube olarak alınır. Bölüm İşletmede Mesleki Eğitim Komisyonu gerekli hallerde öğrencinin tercihte bulunmadığı bir işletmede, İşletmede Mesleki Eğitim yapmasını teklif edebilir. Öğrenciler Bölüm İşletmede Mesleki Eğitim Komisyonu’nun vereceği nihai yerleştirme kararına uymak ve İşletmede Mesleki Eğitimlerini,komisyonca belirlenen işletmede yapmak zorundadırlar.
(10) Öğrenciler,kendilerinin buldukları veya çalıştıkları işletmelerde İşletmede Mesleki Eğitimlerini yapabilirler. Bu durumda, öğrenciler “Öğrenci Kabul Formu”düzenlemek, kendilerine ve belirledikleri işletmeye ait bölümleri İşletme Yetkilisiile birlikte eksiksiz bir şekilde doldururlar. Formu, İşletme Yetkilisine onaylattıktan sonra Bölüm İşletmede Mesleki Eğitim Koordinatör’üne teslim ederler. Bölüm İşletmede Mesleki Eğitim Koordinatörü’nün işletmeyi uygun görmesi durumunda, öğrenciler kendilerinin belirledikleri işletmeye, Bölüm İşletmede Mesleki Eğitim Koordinatörü tarafından Manuel olarak yerleştirilirler. Onaysız ve eksik bilgi içeren formlar dikkate alınmaz.
(11) Öğrencinin ilgili Bölüm komisyonuna başvurusu üzerine ve işletmedeki durumun İşletmede mesleki eğitim uygulamasına katkı sunmadığının tespiti, uygulamalı eğitimin sürdürülemediğinin belirlenmesi, yüz kızartıcı iş ve işlemler, baskı, mobbing gibi zorunlu durumlarda, Bölüm İşletmede Mesleki Eğitim Komisyonu, öğrencilerin işletmelerinde değişiklik yapabilir veya uygun görmesi durumunda üniversite bünyesinde yerleştirme işlemi yapabilir.
(12) Öğrenciler haftada 45 saatten fazla çalıştırılamazlar, çalışma gün ve saatleri işletmelerce düzenlenir ve İşletmede Mesleki Eğitim süresince işletmelerin çalışma şartlarına uyarlar. İşletmelerde, vardiyalı çalıştırılması düşünülen öğrenciler için, öğrencinin istemi ve kayıtlı olduğu Bölüm/programın Bölüm İşletmede Mesleki Eğitim Koordinatöründen onay alınması gerekir. Vardiyalı çalışmalara katılan öğrencilerin yasal sorumluluğu öğrencilere ve işletmelere aittir.
(13) İşletmede Mesleki Eğitim dersini alan öğrencilerin sigortaları Sosyal Güvenlik Kurumu(SGK) hükümlerine göre Üniversite tarafından ödenir. Sigorta ile işe giriş-çıkış işlemleri, ilgili kanunların hükümlerine göre Fakülte/Yüksekokul/Meslek Yüksekokulu Sekreterlikleri tarafından yapılır ve takip edilir. 3308 sayılı Kanunun 25inci maddesi ile 5510 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (b)bendi uyarınca işletmede mesleki eğitim gören öğrenciler hakkında iş kazası ve meslek hastalığı ile hastalık sigortası uygulanır. Bu öğrencilerden bakmakla yükümlü olunan kişi durumunda olmayanlar hakkında ayrıca genel sağlık sigortası hükümleri uygulanır. Bu fıkra kapsamında ödenecek primler 5510 sayılı Kanunun 87 inci maddesinin birinci fıkrasının (e) bendi uyarınca yükseköğretim kurumları tarafından karşılanır.
(14) Bölüm İşletmede Mesleki Eğitim Komisyonu önerisi ve Bölüm Kurulu’nun onayı ile her bir İşletmede Mesleki Eğitim Öğrencisinin izlenmesi ve değerlendirilmesi için gruplar oluşturulur ve İzleyici Öğretim Elemanı atanır. İzleyici Öğretim Elemanı atamasında, öğretim elemanlarının yıl içinde danışmanlığını yaptığı öğrencilere atanmasına öncelik verilir. İŞTAK’ ın talep etmesi ve Bölüm Kurulu’nun da uygun görmesi durumunda, İzleyici Öğretim Elemanı farklı Bölüm ve programlardaki öğrencilerin kontrolü ve değerlendirmesini de yapabilir. Program veya bölümlerde işletmede mesleki eğitim kapsamında oluşturulacak uygulamalı eğitim gruplarındaki öğrenci sayısı beşten az olamaz. Ancak program veya bölümlerde uygulamalı eğitim yaptırılacak toplam öğrenci sayısının beşten az olması durumunda bir uygulamalı eğitim grubu oluşturulabilir. Aynı uygulamalı eğitim grubundaki öğrenciler farklı işletmelerde işletmede mesleki eğitim yapabilir.
(15) İşletmede Mesleki Eğitim süresince, öğrencilerin takibi ve izlenmesi İŞTAK birimlerinin belirleyeceği esaslara göre yapılır.
(16) İzleyici Öğretim Üyesi, komisyon veya alt komisyonlar, işletmede mesleki eğitim yapan öğrencileri,İşletmede Mesleki Eğitim Değerlendirme Formu, öğrenciler tarafından hazırlanan Ara ve dönem sonu Uygulama Raporları ile öğrenci sunumunu ve önceden belirlenen kazanımlar doğrultusunda değerlendirir. İzleyici Öğretim Elemanı ve/veya komisyon, yukarıda sayılan belgelere ek olarak öğrencilerle yüz yüze görüşme yaparak sorulan sorulara verilen cevapları dikkate alarak da Başarı Notunu belirleyebilir. Bu durumda, mülakat yazılı olarak kayıt altına alınır.Öğrencinin işletmede mesleki eğitim kapsamındaki değerlendirme notu sisteme ders notu olarak işlenir. Aynı zamanda bu değerlendirme notu, akademik başarınotu değerlendirmelerine dâhil edilir. Değerlendirme sonucu başarısız olan öğrenciler işletmede mesleki eğitimlerini aynı veya farklı işletmelerde yeniden yapabilir.
(17) (Ek-Senato:08/12/2021-26-IX) İşletmede Mesleki Eğitim dersi olan Bölüm ve Programların öğretim planlarında, ilgili ders 5+0 kredi olacak şekilde yer alacaktır.
(18) Bu yönerge faaliyetlerini İstihdam ve Kariyer Koordinatörlüğü yönetir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Görev ve Sorumluluklar
İstihdam ve Kariyer Koordinatörü Görevleri;
Madde 6 (1) İstihdamve Kariyer Koordinatörlüğü yönergesi esasında Yönetim ve Danışma Kurulu ilebirlikte çalışmak,
(2) İşletmede Mesleki Eğitimin, ‘Yükseköğretimde Uygulamalı Eğitimler Çerçeve Yönetmeliği’ ve bu yönerge esaslarına göre uygulama bütünlüğü içinde yürütülmesini koordine ve takip etmek,
(3) (Değişiklik-Senato:19/01/2021-01-II) İşletmelerin İME sistemine kayıtlanması için gerekli seminer, eğitim, konferans ve çalıştay gibi faaliyetleri organize etmek,
(4) İŞTAK veBölüm İşletmede Mesleki Eğitim Koordinatörleri ile sürekli işbirliğiiçinde çalışmak, gerekli görmesi halinde toplantıya çağırmak,
(5) Birimlerden gelebilecek görüş ve talepleri İKA Yönetim Kurulu’na sunmak,
(6) İşletmede Mesleki Eğitimin etkin bir şekilde yürütülebilmesi için merkezi bir yönetim sistemi oluşturmak, sürekli etkin kılmak,
(7) Yönerge esasları doğrultusunda öğrencilerin, akademik ve idari personelin hizmet içi eğitim ve öğretimlerini planlamak,
İstihdam ve Kariyer Koordinatör YardımcılarınınGörevleri:
Madde 7 (1) Koordinatöre yardımcı olmak ve koordinatör tarafından verilen yönerge ile ilgili işleri yürütmek,
(2) Koordinatör olmadığı zamanlarda koordinatöre vekâlet görevini yürütmek.
İşletmede Mesleki Eğitim Takip Komisyonu’nun (İŞTAK)Görevleri:
Madde 8 (1)Birimlerde, bu yönergenin esaslarına aykırı olmamak kaydıyla, yönergede hüküm bulunmayan konular ile ilgili, İşletmede Mesleki Eğitim Uygulamalarına ilişkin ilke ve prensipleri belirlemek, İşletmede Mesleki Eğitimin yürütülmesiile ilgili kararlar almak ve bölümlerde uygulanmasını sağlamak.
İŞTAK Koordinatörünün Görevleri:
Madde 9 (1) İŞTAK tarafından verilen işlemleri yürütmek,
2) İKA idari yönetimi ile işbirliği içinde çalışmak,
3) Bölümler tarafından yapılan öğrencilerin yerleştirme işlemlerini takip etmek, İŞTAK Başkanı’na her ay sonunda rapor sunmak,
4) İşletmede Mesleki Eğitim süresince Bölüm İşletmede Mesleki Eğitim Koordinatörlerinden gelebilecek, sorunların değerlendirilmesi ve çözümünde öncülük etmek, gerekirse İŞTAK’ı bilgilendirmek,
5) İşletmede Mesleki Eğitim yapacak öğrencilerin sigorta ve işe giriş-çıkış işlemlerini takip etmek.
Bölüm İşletmede Mesleki Eğitim Komisyonunun Görevleri:
Madde 10 (1) Bölüm öğretim planı son döneminde yer alan İşletmede Mesleki Eğitim dersininöğrenme çıktılarını, program yeterlilikleri ile ilişkisini, kredisini, biryarıyıl boyunca uygulanacak müfredatı, ölçme ve değerlendirme hususlarını her İşletmedeMesleki Eğitim Dönemi sonunda gözden geçirmek, gerekirse güncellenmesiiçin ilgili kurullara sunulmak üzere, bölüm kuruluna rapor etmek,
(2) Öğrencilerinin İşletmede Mesleki Eğitim yapacakları işletmeleri belirlemek,uygunlukları açısından inceleyip, onaylamak,
(3) Öğrencilere işletme temini konusunda İŞTAK Koordinatörlüğü ile işbirliği yapmak,
(4) Bölümlerde İşletmede Mesleki Eğitimi bu yönerge esasları ile İŞTAK’ da belirlenen ilke ve prensiplere göre yürütülmesini sağlamak,
(5) Öğrencilerinin bu yönerge hükümleri doğrultusunda İşletmede Mesleki Eğitim yapmaları amacıyla gerekli ön bilgi ve uyum eğitimlerini almalarını sağlamak, tanıtıcı ve yönlendirici eğitimleri planlamak, yönetmek ve yürütmek,
(6) Öğrencileri,Bölüm İşletmede Mesleki Eğitiminden sorumlu görevliler hakkında bilgilendirmek ve bölümün internet sayfasından ilan etmek,
(7) Öğrencilerin manuel yerleştirme işlemlerini yürütmek,
(8) Öğrencilerin hazırlayacakları Ara Rapor ve dönem sonu Uygulama Raporu dosyasının içeriğini,yazım biçimini belirlemek ve öğrencilere duyurmak,
(9) Öğrencilerin İşletmede Mesleki Eğitim esnasında karşılaşabileceği aksaklık ve problemleri çözmek, çözülemeyen aksaklıkları İŞTAK Koordinatörüne iletmek,
(10) Öğrenciler dengelebilecek işletme değişiklik tekliflerini değerlendirmek ve karara bağlamak,gerekirse yönerge hükümleri gereğince işlem yapmak,
(11) Öğrenci takibini sağlayacak İzleyici Öğretim Elemanlarını, İşletmede Mesleki Eğitim Dönemi’nden bir ay önce belirleyerek Bölüm Kuruluna sunmak,
(12) İŞTAK biriminde belirlenen ilkeler çerçevesinde İzleyici Öğretim Elemanının yapacağı takip yöntemlerini belirlemek ve bilgilendirmek,
Bölüm İşletmede Mesleki Eğitim KoordinatörününGörevleri:
Madde 11 (1) İşletmede Mesleki Eğitim yapacak öğrencileri belirlemek,
(2) Öğrenci talebinde bulunan iş yerlerinin, İME Sistemi üzerinden İşletme Kayıtlanmalarını sağlamak, İKA Koordinatörlüğünü bilgilendirmek,
(3) Sistem üzerinden veya “Öğrenci Kabul Formu” ile öğrenci talebinde bulunan işletmelerin uygunluğunu değerlendirmek, onay vermek.
(4) İşletmelere gitmeye hak kazanan öğrencilerin manuel yerleştirme işlemlerini yapmak ve takipetmek,
(5) İşletmede Mesleki Eğitimini, bu yönerge esaslarına ve İŞTAK’da alınan ilke veprensiplere göre uygulama bütünlüğü içinde yürütülmesini koordine etmek,
Bölüm İşletmede Mesleki Eğitim Danışmanının Görevleri
Madde 12 (1) Öğrencilere eğitim-öğretim yılı başından itibaren, İşletmede Mesleki Eğitim yönergesinin esasları, sorumlu öğretim elemanlarının ve görevleri ile öğrencilerin sorumlulukları konusunda eğitimleri planlamak, yürütmek ve yönetmek,
(2) Öğrencilere İşletmede Mesleki Eğitim konusunda sürekli danışmanlık hizmeti vermek,
(3) İzleyici Öğretim Elemanları ile koordinasyon içinde çalışmak, İşletmede Mesleki Eğitimile ilgili olarak doğabilecek aksaklık ve problemleri çözmek, çözülemeyen aksaklıkları Bölüm İşletmede Mesleki Eğitim Koordinatörüne iletmek,
(4) Öğrencilerden gelebilecek işletme değişiklik tekliflerini Bölüm Başkanı’nın onayına sunmak,
(5) Bölüm Başkanı’nın uygulamalı eğitim ile ilgili yönerge kapsamında verdiği görevleriyapmak
İzleyici Öğretim Elemanının Görevleri:
Madde 13 (1) Bölüm/ Program İşletmede Mesleki Eğitim Koordinatörü ve Bölüm İşletmede Mesleki Eğitim Danışmanı ile koordineli çalışmak,
(2) İşletmelerde,İşletmede Mesleki Eğitimin öğretim planlarında planlandığı şekli ile uygulanmasını sağlamak, İşletmede Mesleki Eğitim alan öğrencilerin çalışmalarını izlemek, varsa aksaklıkların giderilmesi için Eğitici Personel veya Bölüm İşletmede Mesleki Eğitim Danışmanı bilgilendirmek,
(3) Öğrencilerin iş yerlerinde yapacakları çalışmaları İŞTAK’ın belirlediği ilkelere göreizlemek, sorun bulunması durumunda Bölüm İşletmede Mesleki Eğitim Danışmanınıbilgilendirmek,
(4) Eğitici Personel veya öğrenciler tarafından iletilen, her türlü sorun ve istekleri Bölüm İşletmede Mesleki Eğitim Danışmanına bildirmek,
(5) Eğitici Personel ile iletişim kurarak, her ayın ilk haftası içerisinde bir önceki aya ait öğrenci devamsızlık durumlarını, varsa rapor, izin vb hususları İME sistemi üzerinden işlenmesini sağlayarak sistem üzerinden onay vermek,
(6) İşletmede Mesleki Eğitim tamamlayan öğrencinin, İşletme Değerlendirme Formunu bitiş tarihinden itibaren en geç 5 gün içerisinde Eğitici Personel tarafından sistem üzerinden doldurulup onaylanmasını sağlamak,
(7) Eğitici Personelden gelen İşletme Değerlendirme Formu ile öğrencilerden gelen Ara ve Uygulama Raporunu değerlendirip, ‘Yükseköğretimde Uygulamalı Eğitimler Çerçeve Yönetmeliği’ ve bu yönergeye uygun olarak kurulacak değerlendirme komisyonunakatkı sunmak.
(8) Öğrencilerin başarı notunu, İşletmede Mesleki Eğitim bitiş tarihinden itibaren en geç 15 (onbeş) gün içerisinde sisteme işlemek.
İşletme Yetkilisinin Görevleri
Madde 14 (1) İşletmede Mesleki Eğitim Protokolünü, İşletmede Mesleki Eğitimin uygulanacağı kurum veyakuruluş adına imzalamak,
(2) Öğrencilerin bu yönerge esaslarına ve İşletme kurallarına göre İşletmede Mesleki Eğitim yapabilmesinisağlamak,
(3) Öğrencilerin işletmelerde yapacakları uygulamalı eğitimlerinden sorumlu olmak üzere, EğiticiPersonel veya sorumluları görevlendirmek, eğitimlerin Eğitici Personel gözetimindeyapılmasını sağlamak,
(4) Eğitici Personelin öğrencinin alanından veya ilgili alandan Lisans mezunu olmasınadikkat etmek,
(5) İşletmede Mesleki Eğitim sırasında meslek hastalığı veya iş yeri kazasına uğrayanöğrenciler ile ilgili, SGK hükümlerine göre işlem yapmak ve öğrencinin bağlıolduğu okulun “İştak Birimi” ne ve öğrenciden sorumlu İzleyici öğretimelemanına en geç 2 gün içerisinde bilgi vermek,
(6) İşletmede Mesleki Eğitimini başarı ile tamamlayan öğrencilere yazılı referans belgesivermek,
(7) Uygulamalı eğitim faaliyetlerinin 20/6/2012 tarihli ve 6331 sayılı İş Sağlığı ve GüvenliğiKanunu hükümlerine uygun ortamlarda yapılmasını sağlamak,
(8)İşletmedeki çalışma ortamı ve uygulamaların mahiyeti dikkate alınaraköğrencilere iş sağlığı ve güvenliği eğitimleri vermek,
(9) İşletmede mesleki eğitim yapan öğrencilere 3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanunu ve ‘YükseköğretimdeUygulamalı Eğitimler Çerçeve Yönetmeliği’ hükümlerine göre eğitim ücretiuygulaması yapmak.
Eğitici Personel Görevleri:
Madde 15 (1) Üniversite tarafından görevlendirilen İzleyici Öğretim Elemanı ile koordinasyon içerisindeçalışmak ve hazırlanan eğitim planı dâhilinde öğrencilerin uygulamalıeğitimlerini yapmalarını ve sürdürmelerini sağlamak,
(2) Öğrencilere işletmede yapılan uygulamalar hakkında bilgi vermek, meslek alanları ile ilgiligörevler vermek, bunların nasıl yapılacağını göstermek ve denetlemek,
(4) Öğrenciler ile ilgili oluşabilecek sorunları İzleyici Öğretim Elemanına bildirmek,
(5) Öğrencilerin devam durumlarını izlemek, mazeret izinlerini değerlendirmek ve her ayın ilkhaftası içerisinde bir önceki aya ait devamsızlıklarını İME sistemi üzerindenİşletme yetkilisi ile birlikte işlemek,
(6) Mazeretsiz olarak 3 gün üst üste eğitime gelmeyen öğrenciyi, 3. gün sonunda İzleyiciÖğretim Elemanına bildirmek,
(7) İşletmede Mesleki Eğitimi tamamlayan öğrencilerin hazırlamak zorunda oldukları Uygulama Raporunu inceleyerek, sayfaları paraflamak ve Kabul Sayfasını imzalamak,
(8) İşletmede Mesleki Eğitimin bitiş tarihinden itibaren en geç 1 hafta içerisinde,öğrencinin hazırlayacağı Uygulama Raporunu da dikkate alarak, öğrencinineğitimi süresince gösterdiği performansa göre başarı notunu belirlemek vesistemden Öğrenci Değerlendirme Formunu doldurarak onaylamak.
Öğrencinin Görev ve Sorumlulukları:
Uygulamalı eğitim yapan öğrenciler, uygulamalı eğitimler esnasındaki izin veya devamsızlık sürelerine ilişkin işlemlerdeöğrencisi oldukları yükseköğretim kurumunun ilgili mevzuatı ile işletmeninresmî çalışma kurallarına tabidir. Yükseköğretimde Uygulamalı Eğitimler ÇerçeveYönetmeliği hükümlerine veya işletmenin resmî çalışma kurallarına aykırıdavranan öğrencilerin uygulamalı eğitimleri başarısız olarak değerlendirilir.
Uygulamalı eğitim yapan öğrenciler işletmede bulunduğusürelerde de 18/8/2012 tarihli ve 28388 sayılı Resmî Gazete’de yayımlananYükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği ile öğrencisi olduğuyükseköğretim kurumunun ilgili disiplin mevzuatına ve işletmenin çalışmakurallarına tabidir.
Madde 16 (1)Öğrenciler, İşletmede Mesleki Eğitimlerine başlayabilmeleri için İME sistemiüzerinden ulaşabilecekleri “Öğrenci Kabul Formu’’nu eksiksiz bir şekildedoldurarak ve kabul alınan işletme yetkilisinin onayı olacak şekilde, UygulamaTakviminde belirlenen süreye kadar okul/fakültelerinin İŞTAK Bürosunateslim-tebellüğ belgesi ile teslim ederler. Öğrenci Kabul Formunu düzenlemeyenve zamanında teslim etmeyen öğrenciler İşletmede Mesleki Eğitime başlayamazlar.Sigortalılık durumlarında bir değişiklik olması halinde okullarının “İŞTAK”birimini bilgilendirmek zorundadırlar.
(2) İşletmede,Eğitici Personel tarafından verilen görevleri yaparlar.
(3) İşletmede,Eğitici Personelin izni ve onayı olmaksızın ayrılamazlar.
(4) (Değişiklik-Senato:19/01/2021-01-II) Hastalık, resmi kurum ve kuruluşlardaki işler, birinciderece yakınlarının vefatı, mazeret veya acil durumlar dışında izin kullanamazlar. İzinli olarak işletmeden ayrılması gereken durumlarda Eğitici Personelden izin kâğıdı karşılığında mazeret izni alırlar. Eğitici Personel tarafındanverilecek mazeret izni 10 iş gününü geçemez.
(5) Mazeretsiz olarak 3 gün üst üste İşletmede Mesleki Eğitime devam etmeyenler veya devamsızlıksınırını aşanlar, İşletmede Mesleki Eğitim dersinden başarısız sayılırlar.Başarısız olan öğrenciler, İşletmede Mesleki Eğitim dersini tekrar almakzorundadırlar.
(6) Eğitici Personel ve İzleyici Öğretim Elemanının bilgisi ile Bölüm İşletmede MeslekiEğitim Komisyonunun onayı olmaksızın iş yerlerini değiştiremezler.
(7) Eğitimleriyle ilgili her türlü mazeret, sorun ve isteklerini Eğitici Personel ve/veyaİzleyici Öğretim Elemanına bildirirler.
(8) Yüksek Öğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği yanında iş yerinin çalışma,disiplin ve iş güvenliği ile ilgili kurallarına uymak zorunda olup, sendikal faaliyetlere katılamazlar.
(9) İşletmede Mesleki Eğitim esnasında, sağlık raporu alan öğrenciler, Eğitici Personel veİzleyici Öğretim Elemanına bilgilendirmek zorundadırlar. Raporun aslını en geç 2gün içerisinde bağlı oldukları okullarının İŞTAK Bürosuna ulaşmasını sağlarlar,aksi takdirde SGK tarafından uygulanacak yaptırımlar sonucu doğacak ceza ve prim borçlarından sorumlu tutulurlar.
(10) İşletmede Mesleki Eğitim esnasında kullandıkları her türlü araç ve gereci özenlekullanmak zorundadırlar. Aksine hareket etmeleri halinde doğabilecek kaza vezararlardan şahsen sorumlu tutulurlar.
(11) Öğrenciler,Bölüm İşletmede Mesleki Eğitim Komisyonunun belirleyeceği ilke ve prensipleregöre eğitimlerinin 9. haftası içerisinde, 9. haftaya kadar yaptıkları çalışmaları Ara Rapor şeklinde düzenleyerek, İş Yeri Eğitim Sorumlusuna onaylattıktan sonra, en geç 10. hafta sonuna kadar İzleyici Öğretim Elemanına ulaşmasını sağlarlar. Eğitici Personel onayı olmayan Ara Raporlar geçersiz sayılır.
(12) İşletmede Mesleki Eğitimini tamamlayan öğrenciler, İşletmede Mesleki Eğitim esnasında yaptıkları çalışmaları, Bölüm İşletmede Mesleki Eğitim Komisyonunun belirlediği ilke ve prensiplere göre Uygulama Raporu halinde düzenlerler. Düzenledikleri Uygulama Raporunun tüm sayfalarını Eğitici Personele paraflatıp, Kabul Sayfasını onaylattıktan sonra, İşletmede Mesleki Eğitimin bitiş tarihinden itibaren en geç 1 hafta içinde İzleyici Öğretim Elemanına ulaşmasını sağlarlar.Eğitici Personel onayı olmayan Uygulama Raporları geçersiz sayılır.
(13) (Değişiklik-Senato:19/01/2021-01-II) Öğrenciler, İşletmede Mesleki Eğitim yaptıkları işletmelerile ilgili bilgi ve belgeleri medya, internet, vb. ortamlarda ve üçüncü şahıslarla, iş yerlerinin izni olmadan paylaşamazlar. Kişisel verilerin korunması kanununa (KVKK) göre gerekli sorumlulukları yerine getirmekle yükümlüdürler.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Ders Alma ve Ek Sınavlar
DersAlma
Madde 17 (1) (Değişiklik-Senato:24/09/2019-15-VI) Önlisans programlarında son sınıf öğrencileri enfazla 50 AKTS ders alabilirler.
(2) (Değişiklik-Senato:24/09/2019-15-VI) Lisans programlarında öğrenciler üçüncü, dördüncü vebeşinci dönemler için en fazla 45 AKTS,altıncı, yedinci ve sekizinci dönemlerde ise en fazla 50 AKTS ders alabilirler.
(3) Önlisans programlarında İşletmede Mesleki Eğitim dersi ile birlikte alınan Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Türk Dili ve Yabancı Dil dersleri uzaktan öğretim yolu ile verilir.
(4) (Ek-Senato:24/09/2019-15-VI) Öğrenciler ilgili dönemde alamadıkları ve/veya daha önce alarak başarısız oldukları güz döneminde açılan seçmeli ders/dersleri bahar döneminde, bahar dönemindeki seçmeli ders/dersleri güz döneminde AKTS limitleri dahilinde, bir önceki dönemin seçmeli ders havuzu limitine dahil edilmek kaydıyla alabilirler. Belirtilen kapsamda ders almak isteyen öğrencilerin, dilekçe ile kayıtlı olduğu akademik birime başvurmaları gerekmektedir.
Ek Sınavlar
Madde 18 (1)Önlisans programlarında durumu aşağıda belirtildiği şekilde olan öğrenciye İşletmede Mesleki Eğitim ek sınav hakkı verilir.
a) İşletmede Mesleki Eğitime üçüncü yarıyılda başlayan öğrencinin üçüncü yarıyılda aldığı Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Türk Dili ve Yabancı Dil derslerinden devamalarak başarısız olması,
b) İşletmede Mesleki Eğitimine dördüncü yarı yılda başlayacak öğrencinin, dördüncü yarıyılda uzaktan eğitimle verilen dersler dışında devamını sağlayıp başarısız olduğu birinci, ikinci ve üçüncü yarıyılda toplam üç dersi kalması,
(2) Lisans programlarında bir öğrenci herhangi bir yarıyıl sonunda İşletmede Mesleki Eğitime başlayabilmesi için devamını sağlayıp başarısız olduğu en fazla üç dersi kalması durumunda bu öğrenciye bu dersler için İşletmede Mesleki Eğitim eksınav hakkı verilir.
(3) İşletmede Mesleki Eğitim ek sınavından alınan notlar başarı notu yerine geçer. Ek sınavlarda harf notunu öğretim elemanı belirler.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Diğer Hükümler
İşletmede Mesleki Eğitimin Denkliği
Madde 19 (1) (Değişiklik-Senato:19/01/2021-01-II) Üniversitemize kayıt yaptıran öğrencilerin daha önceki yükseköğretim kurumlarında yaptıkları İşletmede Mesleki Eğitime eşdeğer uygulamalar, Erasmus programı kapsamında alınan İşletmede Mesleki Eğitimine eşdeğer uygulamaların geçerlilikleri ve bunların dışında yatay ve dikey geçiş yoluyla gelen öğrencilerin denklik başvuruları, ilgili Fakülte/Yüksekokul Bölüm/Program İş Yeri Uygulama Eğitimi İşletmede Mesleki Eğitim Komisyonunun onayı alınarak Yükseköğretim Kurumlarında Uygulamalı Eğitimler Çerçeve Yönetmeliğine göre İntibak Komisyonu tarafından değerlendirilip karara bağlanır.
a. SGK Hizmet Dökümü ve İşe Giriş Bildirgesi: İntibak için kabul edilecek önceki eğitim ya da çalışma, ilgili program ile uyumlu olmalıdır. Söz konusu olan İşletmede Mesleki Eğitim ya da Staj ise İşletme onaylı rapor öğrenci tarafından başvuru formuna eklenmelidir. Eğer mesleki çalışma ise meslek kodu bulunan SGK Hizmet dökümü e-devlet çıktısı ya da bu dökümde meslek kodu bulunmuyorsa ilgili işletmece meslek kodu belirtilen bir onay yazısı ve iş yeri onaylı iş yeri çalışması ile ilgili sunum forma eklenmelidir.
b. En az İşletmede Mesleki Eğitim ders süresi kadar tam zamanlı çalıştığına/çalışıyor olduğuna dair ilgili firmadan alınan onaylı görev yazısı. (a ve b maddesindeki bilgiler karşılıklı kontrol edilir.)
c. İşletmede Mesleki Eğitim muafiyeti ile ilgili başvuruları, mesleki deneyime öğrencinin ilk kayıt olduğu yarıyılın kayıt yenileme süresi bitimine kadar ya da yatay/dikey geçiş yaptığı dönem kaydı izleyen 2 hafta içinde yapılmalıdır. Hazırlık sınıfına başlayacak öğrenciler, hazırlık eğitimini tamamladıktan sonra başvuru yapabilirler. Kayıt donduran veya izinli sayılan öğrenciler eğitim öğretime başlayacakları dönemin kayıt yenileme süresi bitimine kadar ders muafiyetinde bulunabilirler.
d. Çalıştığı / Çalışmakta olduğu işletmeden alınan onaylı görev ve sorumluluklar belgesi alınmalıdır.
e. Çalışırken almış olduğu sertifika ve eğitimlerin çalıştığı kurum tarafından onaylı listesi (eğer varsa, zorunlu değil) verilmelidir.
f. C maddesinde belirtilen süreler içinde başvuru yapan öğrencinin Bölüm/Programların intibak komisyonuna yapacağı sözlü ve yazılı faaliyet raporunun sunumu sonrası ilgili komisyonca ölçme ve değerlendirme işleminin öğrenci başvurusunu takip eden beş iş günü içinde yapılmalıdır.
g. Bunların dışında İlgili Bölüm ve programlar ek belge / bilgi talep edebilecek olup (Örnek: mesleki eğitim alanı ile ilgili eğitici personel vasfında personel çalışıp çalışmadığı), evrakların gizliliği ve arşivlenmesi ile ilgili genel esaslara uygun işlem yapılmalıdır.
Formasyon Eğitimine Tabi Öğrenciler için İşletmede Mesleki Eğitime başlama şartları:
Formasyon öğretim planına tabi olan öğrencilerin işletmede mesleki eğitim dersini alma şartları aşağıdaki gibi olacaktır:
İşletmede Mesleki Eğitim dersinin geçersiz sayılacağı durumlar
Madde 20
(1) Öğrencinin,İME sistemine kayıtlanması olmayan ve Bölüm İşletmede Mesleki Eğitim Koordinatörü tarafından onay verilmeyen işletmelerde İşletmede Mesleki Eğitimini yapması,
(2) Eğitici Personel izni ve onayı olmaksızın, mazeretsiz üç gün üst üste devamsızlık yaparak İşletmede Mesleki Eğitimine devam etmemesi,
(3) Uygulama Raporunun İzleyici Öğretim Elemanına belirtilen süreler içinde teslimedilmemesi,
(4) Birbirine çok benzeyen, ders kitaplarındaki bilgilerin aynısından oluşan veya kopyaolarak değerlendirilebilecek Uygulama Raporlarının hazırlanması,
(5) İşletmede Mesleki Eğitim yapılan işletmelerde, Eğitici Personel, öğrencinin iş yerlerinde bu yönerge esaslarına uygun davranmadığına dair görüşü ve İzleyici Öğretim Elemanının onayı ile öğrenci hakkında soruşturma açılabilir. Açılacak soruşturma sonucunda, öğrencinin, uyarı ve kınama cezası gerektiren Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği uyarınca bir kez uyarılması, tekrarı veya en az bir haftadan bir aya kadar uzaklaştırma cezasını gerektiren eylemler cezası alması durumunda öğrenci, İşletmede Mesleki Eğitim dersinden başarısız sayılır.
Sonuçlara İtiraz
MADDE 21 (1) Öğrenciler,İşletmede Mesleki Eğitim değerlendirme sonuçlarına, ilanından itibaren beş (5)iş günü içinde, Bölüm İşletmede Mesleki Eğitimi Komisyonuna dilekçeyle başvurarak itiraz edebilirler. İtirazlar Bölüm İşletmede Mesleki Eğitim Komisyonu tarafından incelenerek sonuçlandırılır. İtirazlar, başvuru tarihi bitiminden itibaren en geç beş (5) iş günü içinde karara bağlanır.
İzleyici Öğretim Elemanına Ödenecek Ücret
Madde 22 (1) İzleyici Öğretim Elemanına İşletmede Mesleki Eğitim dersi karşılığı ders ücreti ödenir.
Yükseköğretimde Uygulamalı Eğitimler Çerçeve Yönetmeliğine göre İşletmede Mesleki Eğitim kapsamında görevlendirilen sorumlu öğretim elemanına sorumlu olduğu uygulamalı eğitim grubu sayısına bakılmaksızın haftalık azami beş saat teorik ders yükü yüklenir.
(2) (Ek-Senato:08/12/2021-26-IX) İşletmede Mesleki Eğitim dersine ait ders yükü sadece Örgün Öğretim 5+0 olarak uygulanacaktır.
İşletmede Mesleki Eğitim Öğrencisine Ödenecek Ücret
Madde 23 (1)İşletmede Mesleki Eğitim, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun Geçici 74 üncümaddesi kapsamındaki işletmede mesleki eğitimler öğrencilerin öğrenim sürelerinin son yılında bir yarıyılı kapsayacak şekilde eğitim ve öğretim dönemlerinde ve tam zamanlı olarak yapılır.
(2) Birinci fıkra kapsamındaki işletmede mesleki eğitimler, Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenmiş yükseköğretim kurumları ve bu kurumların fen ve mühendislik bilimlerinin belirli lisans programlarıyla sınırlıdır.
(3) Bu madde kapsamında özel sektör işletmelerinde,teknoparklarda, araştırma altyapılarında, Ar- Ge merkezlerinde ya da sanayikuruluşlarında işletmede mesleki eğitim yapan öğrencilere 1/1/2023 tarihine kadar uygulamalı eğitimleri süresince asgari ücretin net tutarının %35’i ücret olarak ödenir.
(4) Üçüncü fıkra kapsamına giren öğrenciler için 1/1/2023 tarihine kadar bu Yükseköğretimde Uygulamalı Eğitimler Çerçeve Yönetmeliğinin 12 nci maddesinin yedinci fıkrası uygulanmaz.
(5) İkinci fıkra kapsamında uygulamalı eğitim kapsamına alınan program veya bölümlerde öğrenim gören öğrencilerden üçüncü fıkra kapsamı dışında kalan işletmelerde, işletmede mesleki eğitim görenler bu Yükseköğretimde Uygulamalı Eğitimler Çerçeve Yönetmeliğinin 12 nci maddesinin yedinci fıkrasına tabidir.
(6) İşletmede mesleki eğitim süresince 3308 sayılı kanun kapsamında işletmeler tarafından ücret ödenmesi zorunludur. İşletmeler tarafından öğrencilere yapılan ödemeler ise, devlet desteği kapsamına alınmış olup 3308 Sayılı Mesleki Eğitim Kanunu’na göre İşletmelerde Mesleki Eğitim Gören Staj veya Tamamlayıcı Eğitim gören Öğrencilere Ödenecek Ücretlere Yönelik Devlet Katkısı Uygulaması esaslarına göre İKA, öğrenci işleri ve strateji daire başkanlığı tarafından yürütülür.
Yönergede Yer Almayan Hususlar
Madde 24 (1) BuYönergede hüküm bulunmayan hallerde; 2547 Sayılı Kanun, 3308 Sayılı MeslekiEğitim Kanunu, Yükseköğretim Kurulu kararları, 17.06.2021 tarihli YüksekÖğretim Kurumu Yüksek Öğretimde Uygulamalı Eğitimler Çerçeve Yönetmeliği, Manisa Celal Bayar Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği veSenato ve ilgili birimlerin yönetim kurulu kararları uygulanır.
İntibak işlemleri
Geçici Madde 1 –(1) 2016-2017 eğitim öğretim yılından önce birinci sınıf ve üstsınıflara kayıt yaptırmış ve İşletmede Mesleki Eğitime intibakı yapılan lisans öğrencilerinin ders alma, İşletmede Mesleki Eğitime başlayabilme şartı ile GANO şartı aşağıda belirtilmiştir:
a) (Değişiklik-Senato:24/09/2019-15-VI) Üçüncü, dördüncü ve beşincidönemler için en fazla 45 AKTS, altıncı, yedincive sekizinci dönemlerde ise en fazla 50 AKTS ders alabilirler.
b) Öğrencinin hiç alamadığı, alıp da devamsızlıktan kaldığı veya başarısız olduğu dersi bulunması İşletmede Mesleki Eğitimine başlamasına engel değildir.
c) Alamadıkları ders ile alıp da devamsızlıktan kaldıkları dersleri bulunan birinci öğretim öğrencileri; bu dersleri ikinci öğretimden, ikinci öğretim öğrencileri ise birinci öğretimden alabilirler. İlgili birimin izni ile varsa, Üniversite içindeki diğer eşdeğer programlardan ders alabilirler.
d) İşletmede Mesleki Eğitim dersi ile birlikte ders alan öğrencilerin sınavlara girmek için yaptıkları devamsızlıklar, devam sürelerinin hesaplanmasında dikkate alınmaz.
e) İşletmede Mesleki Eğitimine başlanabilmesi için 2.00 GANO şartı aranmaz.
Geçici Madde 2 – (1) (Ek-Senato:24/09/2019-15-VI) Bu Yönergenin20. maddesinin birinci, ikinci ve dördüncü fıkraları ile Geçici Madde-1’inbirinci fıkrasının (a) bendi 2019-2020 eğitim öğretim yılı güz döneminden itibaren uygulanır.
Geçici Madde 3 – (1) Mühendislik Fakültesi, İktisadi ve idari Bilimler Fakültesi ile Uygulamalı Bilimler Fakültesi öğrencisi olan ve zorunlu yabancı dil hazırlık sınıfından başarılı veya muaf olarak, 2016 yılından itibaren birinci sınıftan başlayanlara İşletmede mesleki eğitim uygulanır. (Bu maddenin Manisa Celal Bayar Üniversitesi İş Yeri Uygulama Eğitimi Yönergesine eklenmesine, 21.02.2020 tarihli, 2020/05 sayılı IV nolu kararı ile Manisa CelalBayar Üniversitesi Senatosunca oybirliği ile karar verilmiştir.)
Geçici Madde (4) - (Ek-Senato:11/10/2021-23-XIV) 2016 yılından önce kayıtlı öğrenciler azami süre sonu sınavlarından başarılı olmaları durumunda, tabi oldukları öğretimplanında yer alan İşletmede Mesleki Eğitim ve /veya eşdeğer İşyeri Uygulama Eğitimi dersine, başarılı oldukları derslere ait notların ilan edildiğitarihten itibaren, kayıtlanabilir. Bu tip öğrencilerin eğitime başlamasındakiolası/muhtemel gecikme devamsızlık hesabında dikkate alınmaz.
Geçici Madde (5) - (Ek-Senato:11/10/2021-23-XIV) 17.06.2021 tarihli ve 31514 sayılı ResmîGazetede yayımlanarak yürürlüğe giren "Yükseköğretimde UygulamalıEğitimler Çerçeve Yönetmeliği’nin 4 üncü maddesi uyarınca İşletmede MeslekiEğitim uygulanabilecek Bölüm ve Programları belirlemeye yetkili olan Yükseköğretim Kurumu, 18.08.2021 tarihli Yürütme Kurulu toplantısında ilgiliprogramları ilan etmiştir. Bu açıklamaya göre 2021-2022 Bahar yarıyılından itibaren İşletmede Mesleki Eğitim programı uygulayamayacak Bölüm ve Programlardakiöğrenciler bu yönergeye tabi değildir ve ilgili öğrenciler için bu yönergeesasları uygulanmaz.
Geçici Madde (6):(Senato:25/12/2023-27-XIV) İşletmede Mesleki Eğitimin Denkliği ile ilgili başvurular 2022-2023 Güz yarıyılından itibaren kayıt yaptıran öğrenciler için de uygulanır.
Yürürlükten Kaldırılan Yönerge
Madde 28 (1) BuYönergenin yürürlüğe girdiği tarih itibari ile Üniversitemiz Senatosunun24/03/2016 tarihli ve 2016-03-II sayılı kararı ile kabul edilen Celal BayarÜniversitesi Sektör Uygulamaları Eğitimi Yönergesi yürürlükten kaldırılmıştır.
(2) Manisa Celal Bayar Üniversitesi İşletmede MeslekiEğitim Yönergesinin yürürlüğe girdiği tarih itibariyle Üniversitemiz Senatosunun12.10.2017 tarih ve 2017/16 sayılı toplantısında alınan XI nolu kararı ilekabul edilen İş Yeri Uygulama Eğitimi Yönergesi yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
Madde 29 (1) Bu Yönerge hükümleri, Senatoda kabul edildiği tarihte yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde 30 (1) Bu Yönerge hükümlerini Rektör yürütür.
Bu Yönerge Üniversitemiz Senatosu'nun 12.10.2017 tarihve 2017/16 sayılı toplantısında alınan XI no’lu kararı ile kabul edilmiştir.
(2)Manisa Celal Bayar Üniversitesi İşletmede Mesleki Eğitim Yönergesi Üniversitemiz Senatosunun 25.08.2021tarih ve 2021/8 sayılıtoplantısında alınan XXIV nolu kararı ile kabul edilmiştir.
Yönergede Değişiklik Yapan Senato Kararları | ||
Tarih | Sayısı | |
24.09.2019 | 2019/15-VI | |
19.01.2021 | 2021/01-II | |
11.10.2021 | 2021/23-XIV | |
08.12.2021 | 2021/26-IX | |